Inici  
  Projecte Històric DossiersAmazonia.cat  
  Webblog

Desaparició de Ricard Salvat

La recent desaparició del director teatral Ricard Salvat ha posat paradoxalment d’actualitat aquest gran erudit de l’escena després d’haver experimentat l’oblit del món teatral i de les autoritats culturals de tots els colors que han ocupat la Conselleria de Cultura, ell que va ser un dels grans renovadors de l’escena al nostre país, ja des del franquisme. I, com escrivia recentment Patrícia Gabancho, no és que Salvat hagi estat marginat –va rebre honors i distincions recentment com la Creu de Sant Jordi o la Medalla d’Or de la Ciutat de Barcelona, així com una gran exposició a la Virreina sobre la seva trajectòria i fa només uns mesos havia estrenat al Borràs sobre Mercè Rodoreda- sinó que no ocupava la centralitat que corresponia a la seva autoritat intel·lectual i al seu rang i de resultes d’això va ser foragitat dels grans centres de producció (especialment incomprensible el cas del TNC) i sistemàticament no se li atorgaven ajuts institucionals per als seus projectes.

Ricard Salvat va col·laborar regularment a Marc de Referències, i en va formar part del seu Consell Assessor. En ocasió de l’estrena a Budapest de l’obra nacional hongaresa La Tragèdia de l’Home, que es donava per primer cop a un director estranger, un col·lectiu d’intel·lectuals (Marta Pessarodonoa, Karen Leiz, Isabel Clara Simó, Àlex Broch, Montserrat Nebot, Albert Abril...)que hi van ser per acompanyar Salvat, van constituir-se en el Cercle de Budapest que ha fornit tot un seguit d’articles de les més variades temàtiques a la nostra revista en l’edició de paper.

Ara, en el record a Ricard Salvat, de qui el passat dia 1 d’abril es va presentar la seva novel·la pòstuma Animals destructors de lleis l’ MRD (Marc de Referències Digital) presenta el darrer text que hi va publicar, tant premonitori, ara que el Consell de la Cultura finalment endegat sota la presidència de Xavier Bru de Sala, comença a fer les primeres passes.